یک روش جدید ژنتیکی برای بهبود  ایمنی داروها در کارآزمایی های بالینی

 8 ژوئن 2016- یک تکنیک جدید ژنتیکی می تواند به بهبود ایمنی داروها کمک کند و منجر به کاهش  داروهایی گردد که درمراحل آخر کارآزمایی بالینی نامناسب بودن آنها مشخص می شود.

 این تکنیک توسط محققان دانشگاه کمبریج و شرکت دارویی انگلیسی GlaxoSmithKline (GSK)ابداع شده است و می  تواند در صرفه جویی میلیون ها پوند به این شرکت داوریی کمک کند.

در این تکنیک تغییرات ژنتیکی که عملکرد یک دارو را بر هدف مورد نظر تقلید می کنند، شناسایی شده و سپس این تغییرات ژنتیکی بر روی گروه های  بزرگی از بیماران به منظور ارزیابی آنها بر خطرات  سلامت نظیر بیماریهای  قلبی عروقی  بررسی می شود.

 نویسنده ی ارشد این تحقیق Robert A Scottاز واحد اپیدمیولوژی شورای تحقیقات پزشکی در دانشگاه کمبریج توضیح می دهد که ژنتیک  بزودی می تواند به یک روش روتین برای پزشکان تبدیل شود و به آنها  بگوید که چه داروهایی موجب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی یا سرطان در افراد می شوند.

او می افزاید: ما با بررسی شش ژن که هدف داروهای مختلف برای چاقی و دیابت نوع دو بودند، ارتباط این واریته های ژنتیکی را با صفات متابولیکی نظیرشاخص توده ی بدنی و مقدار قندخون ناشتا  بررسی کردیم.

 محققان به آنالیز تغییرات در کدان مورد هدف داروها بروی DNAی تقریباً 12 هزار فرد پرداختند. یکی از این  اهداف آگونیست GLP1Rبود که تولید انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می دهد و به  کاهش مقدار قند خون کمک می کند.

 آنها دریافتند  یک تغییر یا واریانت در ژن GLP1Rبا کاهش مقدار قندخون ناشتا و کاهش خطرابتلا  به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. در واقع  بنظر می رسد این تغییر، عملکرد این دارو را تقلید می کند. سپس این نتیجه در بیش از  40 هزار نفر تایید گردید.

 دکتر Scottمی گوید: با استفاده از اطلاعات ژنتیکی ما دریافتیم که این واریته خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، این یافته ها نشان می دهند که  داروها  فراتر  از اثر درمانی خود برای دیابت ممکن است موجب کاهش خطر پبیماری قلبی شوند.

شرکتهای دارویی نیاز دارند علاوه بر اثبات اثر بخشی داروها، اثبات نمایند که داروی مورد نظر دارای  عوارض جانبی نیست، اما غالباً بررسی عوارض جانبی دارو در مراحل آخر فرآیند تولید  دارو مشهود  می گردد، که تا آن زمان میلیونها  پوند سرمایه گذاری  شده است اما با این روش جدید ژنتیکی شناسایی مشکلات و عوارض  دارو می تواند در مراحل بسیار ابتدایی انجام شود.

 نویسنده ی دیگر این تحقیق دکتر Dawn Waterworthاز شرکت(GSK)می گوید: تحقیق و توسعه ی داروهای جدید یک سفر طولانی، پرهزینه و خطرناک است، هرگونه بینشی درمورد فرآیند های بدن در رابط با بیماری می تواند توانایی ما را در رسیدن به موفقیت بهبود بخشد. با ادغام منابع و تخصص ها مانند، این همکاری با دانشگاه کمبریج به اعتقاد ما فرصتی برای ارتقاء دانش بیولوژی بیماریها  بوجود آمده است که بنوبه ی خود در کاهش شکست در تولید دارو درمراحل  آخر و همچنین سرعت بخشیدن  به توسعه ی درمانهای ابتکاری جدید برای بیماران موثر است . مطالعات طولانی مدت بررسی ایمنی قلبی عروقی  آگونیستهای GLP1Rدرحال انجام است و نتایج  یک کارآزمایی بزرگ در این مورد قرار است تا اواخر ماه  جاری منتشر شود. یافته های  این تحقیق درمجله ی Science Translational Medicineمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/new-genetic-technique-could-improve-drug-safety-in-clinical-trials-90847285.html